Powrót na stronę główną BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY SKALBMIERZ

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY SKALBMIERZ

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Urząd Miasta i Gminy Skalbmierz

Ikona statystyk

2021-08-10
Ikona statystyk

Decyzja Znak: IZP.6220.1.2021

Skalbmierz, dnia 10.08.2021r.

 

 

Znak:IZP.6220.1.2021

                                                                 

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 735) w związku art. 71 ust.l i ust. 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 3, art. 75 ust.l pkt 4 oraz art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.)- dalej zwaną ustawą ooś, a także z §3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 poz. 1839) - drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, po rozpatrzeniu wniosku Powiatu Kazimierskiego ul. T.Kościuszki 12, 28-500 Kazimierza Wielka reprezentowanego przez Jana Nowaka – Starostę i Michała Buckiego – Wicestarostę z dnia 19.05.2021 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.05.2021r.)

 

stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 0505 T Skalbmierz-Kózki-Przybenice-Głuchów-Podkamieńczyce od km 0+00 do km 1+405”.

 

Uzasadnienie

 

Dnia 19.05.2021r. (data wpływu 20.05.2021r.) Powiat Kazimierski zwrócił się z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 0505 T Skalbmierz-Kózki-Przybenice-Głuchów-Podkamieńczyce od km 0+00 do km 1+405”.

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz pismem Znak:IZP.6220.1.2021 z dnia 21.05.2021r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach, Państwowego Inspektora Sanitarnego w Busku Zdroju oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Kielcach o wydanie opinii w sprawie co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przedmiotowej inwestycji.

Jednocześnie w dniu 21.05.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy w Skalbmierzu pismem Znak:IZP.6220.1.2021 wszczął postępowanie w przedmiotowej sprawie.

W opinii z dnia 31.05.2021r. Znak: NZ.9022.6.6.2021 (data wpływu 07.06.2021r.) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Busku Zdroju stwierdził, iż nie widzi potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu na zdrowie ludzi.                                           

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach pismem z dnia 29.06.2021r. Znak: WOO-II.4220.181.2021.AM.1 (data wpływu 30.06.2021r.) wyraził opinię,                                        że dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 0505 T Skalbmierz-Kózki-Przybenice-Głuchów-Podkamieńczyce od km 0+00 do km 1+405” realizowanego m.in. na terenie gm. Skalbmierz, powiat kazimierski, województwo świętokrzyskie przez Powiat Kazimierski  ul. T. Kościuszki 12, 28-500 Kazimierza Wielka, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania  na środowisko.

Dnia 06.07.2021 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Kielcach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (data wpływu 12.07.2021 r.) wezwał Inwestora do uzupełnienia oraz wyjaśnienia informacji zawartych w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Dnia 21.07.2021 r. Inwestor złożył wymagane wyjaśnienia, które zostały wysłane do Państwowego Gospodarstwa Wodnego w Kielcach w dniu 21.07.2021r..

W opinii z dnia 27.07.2021 r. Znak KR.ZZŚ.1.435.88.2021.ITW (data wpływu 30 lipca 2021 r.) Dyrektor Zarządu Zlewni w Kielcach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, przy uwzględnieniu w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków:

- Należy stosować sprawny technicznie sprzęt budowlany i transportowy. Rodzaj i stan techniczny sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem produktami ropopochodnymi.

- Teren zaplecza budowy, miejsca postojowe maszyn i urządzeń oraz miejsca magazynowania materiałów budowlanych należy zorganizować w sposób zapewniający ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem.

- Wykonawca prac winien posiadać sorbenty służące do minimalizacji skutków potencjalnych wycieków substancji niebezpiecznych.

- Ścieki socjalno-bytowe powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia należy gromadzić w przenośnych sanitariatach i zapewnić ich regularny wywóz przez uprawnione podmioty.

- Na etapie realizacji, użytkowania i likwidacji zamierzenia należy prowadzić gospodarkę wodnościekową i gospodarkę odpadami w sposób zabezpieczający przed negatywnym wpływem na środowisko gruntowo-wodne.

- Przepusty zlokalizowane na rowach powinny charakteryzować się parametrami umożliwiającymi swobodny przepływ wód oraz prowadzenie prac konserwacyjnych (mających na celu zachowanie ich podstawowej funkcji drożności).

Ponadto mając na uwadze rodzaj, charakterystykę i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, nie przewiduje się negatywnego wpływu tego przedsięwzięcia na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych wód powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne

Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz postanowieniem z dnia 09.08.2021r. Zn: IZP.6220.1.2021 stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.

Analizując wniosek wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem zamierzenia do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania  na  środowisko uwzględniono łącznie następujące uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
  • skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr 0505T Skalbmierz – Kózki – Przybenice – Głuchów – Podkamieńczyce  na odcinku od km ok. 0+000 do km ok. 1+405. Inwestycja realizowana będzie na terenie obrębów ewidencyjnych: 0002 i 0003 Skalbmierz, 0008 Zakrzów oraz 0022 Kózki, gmina Skalbmierz, powiat kazimierski, województwo świętokrzyskie. Lokalizacja przedmiotowego odcinka drogi została zobrazowana na załączniku graficznym.

Istniejąca droga ma szerokość jezdni od ok. 5 m i do ok. 5,5 m o nawierzchni bitumicznej. Celem rozbudowy jest poprawa stanu technicznego drogi, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawa odwodnienia drogi.

Realizacja przedsięwzięcia nie będzie się wiązać z poszerzeniem istniejącego pasa drogowego.

W ramach inwestycji przewiduje się:

  • i poszerzenie jezdni do szerokości ok. 6,0 m - 6,6 m,
  • wykonanie warstw konstrukcyjnych drogi: warstwa ścieralna o własnościach redukcyjnych hałas o min. 3 dB, warstwa podbudowy z kruszywa łamanego, warstwa kruszywa łamanego stabilizowanego cementem,
  • remont istniejących chodników o nawierzchni z kostki brukowej, betonowej po stronie lewej w km ok. 0+000-0+453 i po stronie prawej w km ok. 0+000-0+047,
  • wykonanie poboczy:
  • prawostronnego w km od ok. 0+053 do ok. 0+280 o szerokości ok. 1,15-1,5  m, o nawierzchni z betonu asfaltowego,
  • prawostronnego w km od ok. 0+280 do ok. 0+500 o szerokości ok. 1 m, o nawierzchni z betonu cementowego,
  • lewostronnego w km od ok. 0+000 do ok. 0+523 i prawostronnego w km od ok. 0+500 do ok. 1+405 o szerokości ok. 1 m o nawierzchni z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie,
  • wyprofilowanie dna i skarp istniejących rowów przydrożnych o szerokości dna ok. 0,4 m, głębokości ok. 0,5 m, nachyleniu skarp 1:1,5, oraz umocnienie przy większym nachyleniu na odcinkach:
  • po stronie prawej: od km ok. 0+373 do km ok 0+500, od km ok. 1+285 do km ok 1+340,
  • po stronie lewej:od km ok. 0+458 do km ok 0+488, od km ok. 1+270 do km ok 1+353,
  • remont istniejącego przepustu drogowego w km ok. 0+019,
  • przebudowę istniejących skrzyżowań z drogami podporządkowanymi,
  • przebudowę skrzyżowania dróg powiatowych nr 0505T i nr 0500T w km ok. 1+323 drogi powiatowej nr 0505T,
  • remont/przebudowę zjazdów.

Projektowane parametry techniczne:

  • klasa drogi Z,
  • obciążenie ruchem KR-2,
  • prędkość projektowa 40 km/h.

Natężenie ruchu pojazdów oszacowano na 1120 poj./ d.

Inwestycja łącznie zajmie obszar ok. 2,15 ha.

Droga na przedmiotowym odcinku prowadzi głównie ruch lokalny jako dojazd do zabudowy mieszkaniowej oraz użytków rolnych.

Realizacja inwestycji nie będzie się wiązać z koniecznością wycinki drzew.

Dla terenu przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

 

b) powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Realizacja inwestycji powinna być zaplanowana w koordynacji z innymi przedsięwzięciami, działaniami planowanymi w sąsiedztwie przedsięwzięcia, tak aby wyeliminować i zminimalizować uciążliwości związane z jej oddziaływaniem na środowisko, poprzez m.in. właściwą organizację robót.

 

  • różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia zostanie wykorzystana energia elektryczna, woda, głównie do celów sanitarnych, paliwa płynne stanowiące napęd maszyn i sprzętu budowlanego oraz kruszywa, masy bitumiczne itp.

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia, niewprowadzanie w związku z realizacją inwestycji obcych gatunków, gatunków inwazyjnych, nie przewiduje się wpływu na różnorodność biologiczną rozumianą jako liczebność i kondycja populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedlisk, w tym utratę, fragmentację lub izolację siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także ekosystemy – ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku.

 

  • emisji i występowania innych uciążliwości; przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, oraz zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy się spodziewać okresowych uciążliwości dla środowiska związanych ze wzmożonym transportem, wibracjami, emisją zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz powstawaniem odpadów. Powyższe emisje będą miały charakter okresowy, a uciążliwości z nimi związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych.

Realizacja inwestycji wiązać się będzie z okresowym zajęciem terenu - miejsca magazynowania materiałów budowlanych oraz przechowywania sprzętu budowlanego. Zaplecze budowy, w tym bazy materiałowo – sprzętowe, należy zlokalizować na terenie przekształconym antropogenicznie z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia i przekształcenia jego powierzchni, na powierzchni szczelnej.

Materiały budowlane oraz substancje i preparaty stosowane na etapie realizacji przedsięwzięcia, z kart charakterystyki, których wynika, że mogą stanowić zagrożenie dla wód lub dla gleby, należy magazynować na terenie zaplecza budowy na utwardzonym i uszczelnionym podłożu, w miejscach osłoniętych przed działaniem czynników atmosferycznych oraz zabezpieczonych przed dostępem osób nieuprawnionych. Miejsca te należy wyposażyć w urządzenia lub środki umożliwiające ich zebranie lub neutralizację, w sytuacji przypadkowego wydostania się z opakowań.

Plac budowy oraz zaplecze budowy winny zostać wyposażone w techniczne i chemiczne środki do usuwania lub neutralizacji zanieczyszczeń ropopochodnych (np. materiały sorbentowe). W przypadku wycieku substancji ropopochodnych winny być niezwłocznie usuwane lub zneutralizowane.

Ewentualne tankowanie, serwisowanie oraz parkowanie maszyn i urządzeń oraz pojazdów budowlanych należy prowadzić na terenie specjalnie przygotowanych placów w obrębie zaplecza budowy. Możliwe jest tankowanie i serwisowanie stacjonarnych maszyn i urządzeń budowlanych poza w/w miejscami, pod warunkiem zabezpieczenia gleby w miejscu ich posadowienia za pomocą materiałów technicznych umożliwiających ujęcie ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych.

Źródłami emisji do powietrza oraz hałasu będą głównie maszyny i pojazdy wykorzystywane na etapie realizacji zamierzenia, uciążliwości w tym zakresie będą miały charakter okresowy. W/w emisje podczas prowadzonych prac budowlanych będą minimalizowane poprzez m.in. nieprowadzenie prac z wykorzystaniem pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych emitujących hałas do otoczenia, w szczególności takich jak: samochody ciężarowe, koparki, spycharki, pompy do betonu, ciągniki, maszyny i urządzenia do cięcia materiałów twardych w godzinach od 22.00 do 6.00 (poniedziałek – sobota) oraz w dniach ustawowo wolnych od pracy, eliminowanie jałowej pracy pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych silników podczas przerw w wykonywaniu prac budowlanych.

W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem należy dbać o właściwą jakość i sprawność sprzętu, maszyn, urządzeń, wykorzystywanych do prac budowlanych przy realizacji planowanego przedsięwzięcia. Na etapie realizacji inwestycji należy zapewnić zaplecze sanitarne
w postaci przenośnych sanitariatów, których zawartość winna być usuwana przez uprawnione podmioty i okresowo wywożona do oczyszczalni ścieków.

Powstałe niezanieczyszczone masy ziemne należy w maksymalnym stopniu zagospodarować
na terenie inwestycyjnym mając na uwadze zachowanie  wartości przyrodniczych, zakaz zmian stanu wody
ze szkodą dla gruntów sąsiednich oraz zapisy art. 101r. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, tj. gleba i ziemia używane do prac ziemnych powinny spełniać standardy jakości środowiska jak dla gruntów występujących w miejscu użycia tej gleby lub ziemi. Ewentualny nadmiar mas ziemnych należy przekazać uprawnionym podmiotom.

Na etapie budowy gospodarka odpadami winna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie wymogami prawnymi i w sposób niestanowiący zagrożenia dla środowiska, tj. odpady należy magazynować selektywnie na zapleczu budowy, w miejscu zabezpieczonym przed wpływem czynników atmosferycznych, w warunkach uniemożliwiających zanieczyszczenie środowiska gruntowo - wodnego.
W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej, wycieku substancji ropopochodnych, zanieczyszczony grunt należy możliwie jak najszybciej i starannie zebrać, a następnie przekazać uprawnionym podmiotom.

Wykonywane prace nie mogą powodować zmian stanu wody na gruncie ze szkodą dla gruntów sąsiednich. Inwestycja poprowadzona będzie po istniejącym śladzie oraz częściowo po nowym śladzie
w obrębie istniejącego pasa drogowego bez zmiany niwelety, istniejące rowy zostaną odtworzone o parametrach dostosowanych do przejęcia  wód opadowych lub roztopowych z terenu drogi.

Analizowany odcinek drogi znajduje się w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej i użytków rolnych. Jak wynika z dokumentacji na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin, grzybów, zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. Drzewa i krzewy nie przewidziane do wycinki należy na czas prowadzonych prac zabezpieczyć, np. poprzez odeskowanie pni drzew, owinięcie pni i przykrycie odkrytych korzeni matami słomianymi. Prace ziemne w pobliżu bryły korzeniowej należy wykonywać ręcznie w sposób niedopuszczający do przesuszenia gruntu w obrębie systemu korzeniowego drzew. Bezpośrednio pod koronami drzew, w obrębie strefy korzeniowej nie składować materiałów budowlanych oraz ziemi z wykopów. W przypadku uszkodzenia korzeni lub gałęzi należy je zabezpieczyć odpowiednim środkiem ochronnym.

Planowane zamierzenie wiązać się będzie z wykonywaniem wykopów. W miejscach skrzyżowań z istniejącą infrastrukturą roboty ziemne należy wykonać zgodnie z warunkami określonymi przez właściwych zarządców. Wykopy pod infrastrukturę techniczną winno się zasypywać sukcesywnie, a w przypadku konieczności pozostawienia otwartych wykopów należy je zabezpieczyć lub przykryć np. siatką tak, aby uniemożliwić wpadanie do nich drobnych zwierząt. Przed zasypaniem wykopów należy je sprawdzić pod kątem obecności zwierząt. W przypadku stwierdzenia płazów, gadów, drobnych ssaków na etapie realizacji należy przenieść je w bezpieczne miejsce, na tereny sąsiednie o zbliżonych warunkach siedliskowych, niekolidujące z inwestycją.

Nie przewiduje się, aby budowa drogi mogła znacząco negatywnie oddziaływać na warunki migracji zwierząt. Inwestycja zlokalizowana jest poza głównymi korytarzami migracyjnym o randze międzynarodowej i krajowej. Planowana droga poprowadzona zostanie po istniejącym śladzie, bez zmiany niwelety. Nie przewiduje się wykonywania barier mogących stanowić przeszkodę do przemieszczenia się zwierząt, głębokość rowów ziemnych i umocnionych określono na ok. 0,5 m. Biorąc pod uwagę powyższe oraz natężenie ruchu na przedmiotowej drodze (ok. 1120 poj./dobę), migracja dużych i średnich zwierząt odbywać się będzie jak dotychczas po powierzchni drogi. Jak wynika z „Poradnika projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach” (Rafał T. Kurek) takie rozwiązania mogą być stosowane w przypadku dużych i średnich zwierząt przy drogach o natężeniu ruchu poniżej 10 000 poj./dobę.

Należy dodać, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych. W przypadku, gdy realizacja inwestycji wiązała się będzie z naruszeniem zakazów w stosunku do gatunku objętego ochroną, wynikających z ustawy o ochronie przyrody, na odstępstwo od zakazów należy uzyskać odrębne zezwolenie.

Na etapie eksploatacji, przedmiotowa inwestycja oddziaływała będzie przede wszystkim na klimat akustyczny, jakość powietrza oraz środowisko gruntowo-wodne.

Jak wynika z KIP w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanego odcinka drogi znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa oraz tereny rolne. Dopuszczalne wartości poziomu hałasu w środowisku - wyrażone równoważnym poziomem dźwięku A, dla w/w terenów chronionych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 poz. 112), wynoszą dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej- 61 dB w porze dziennej i 56 dB w porze nocnej oraz dla zabudowy mieszkaniowej zagrodowej - 65 dB w porze dziennej i 56 dB w porze nocnej. Natężenie ruchu pojazdów po realizacji przedmiotowej drogi określono w KIP na poziomie ok. 1120 poj./ dobę. Jak wynika z KIP na całym odcinku przebudowywanej drogi zaplanowano zastosowanie tzw. „cichej nawierzchni”, tj. o właściwościach redukujących hałas toczenia przejeżdżających pojazdów- skuteczność redukcji określono na min. 3 dB.

Biorąc pod uwagę powyższe nie przewiduje się przekroczenia, na terenach chronionych akustycznie, wartości dopuszczalnych poziomu hałasu określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska. Z uwagi na wskazane powyżej natężenie ruchu oraz uwzględniając obliczenia wykonane dla dróg o podobnym natężeniu ruchu, rodzaju i usytuowaniu terenów chronionych akustycznie oceniono, że ruch pojazdów na przedmiotowej drodze nie powinien powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej, zlokalizowanych w sąsiedztwie inwestycji.

Analizowana droga z uwagi na niewielki ruch pojazdów, nie powinna także spowodować ponadnormatywnej imisji substancji zanieczyszczających powietrze. Ocenia się, że wielkości imisji na terenach znajdujących się poza pasem drogowym nie powinny przekroczyć standardów określonych
w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia
dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87) oraz w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2021 r., poz. 845). W celu poprawy jakości powietrza w strefach województwa świętokrzyskiego, dla redukcji emisji zanieczyszczeń z transportu w  „Aktualizacji Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych” przyjętej Uchwałą Nr XXII/291/20 Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie określenia „Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych” (Dz. Urz. Woj. Święt. 2020 r., poz. 2615) wyznaczone zostały działania naprawcze w ramach nadrzędnego celu długoterminowego tj. m.in. przebudowa i modernizacja dróg. Przedmiotowa inwestycja wpisuje się w w/w założenia. Planowane zamierzenie ma na celu poprawę stanu nawierzchni drogi i płynności ruchu. Działanie to wpłynie na minimalizowanie oddziaływania przedmiotowej drogi na poszczególne komponenty środowiska, w tym na poprawę klimatu akustycznego i stanu jakości powietrza w sąsiedztwie terenu przedsięwzięcia.

Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia związana będzie również z odprowadzaniem wód opadowych lub roztopowych z powierzchni jezdni poprzez nadanie spadków podłużnych i poprzecznych do rowów drogowych ziemnych i częściowo umocnionych oraz na tereny przyległe w obrębie pasa drogowego. Z uwagi na ukształtowanie terenu tj. brak znacznych deniwelacji i spadków (teren płaski) nie przewiduje się, aby powyższy sposób odprowadzania wód opadowych lub roztopowych mógł powodować zmiany stanu wody ze szkodą dla gruntów sąsiednich. Biorąc pod uwagę natężenie ruchu pojazdów oceniono, że w/w wody nie będą zawierały zanieczyszczeń w ilościach przekraczających 100 mg/l zawiesin ogólnych oraz 15 mg/l węglowodorów ropopochodnych.

Na etapie eksploatacji będą wytwarzane odpady powstające z ewentualnych remontów
i czyszczenia drogi. Odpady te należy zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami, określonymi w ustawie o odpadach.

Analizując wpływ na krajobraz stwierdzono, że przedmiotowa droga, podlegająca przebudowie
w ramach przedsięwzięcia, stanowi część lokalnego krajobrazu, jest w niego wpisana i jednocześnie sama go kształtuje.

 

  • ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ryzyko wystąpienia poważnej awarii na analizowanym terenie może być związane z poważną awarią w transporcie drogowym, niekontrolowanym wyciekiem przewożonych substancji niebezpiecznych, wyciekiem płynów eksploatacyjnych na skutek usterek technicznych pojazdów samochodowych albo maszyn budowlanych. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu poprawę stanu technicznego drogi oraz bezpieczeństwa ruchu, a tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia awarii.

Z uwagi na Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/Ue z dnia 16 kwietnia 2014r. zmieniająca dyrektywę 2011/92/UE w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko i rozpoczęcie implementacji do prawa polskiego, analizując adaptację przedsięwzięcia do zmian klimatu, w tym elementy wpływające na łagodzenie tych zmian należy stwierdzić, że:

  • wystąpi emisja do powietrza, w tym gazów cieplarnianych w związku ze spalaniem paliwa w silnikach pojazdów, maszyn na etapie realizacji i eksploatacji,
  • przedsięwzięcie usytuowane jest poza terenami osuwisk (http://geozagrozenia.pgi.gov.pl/), obszarami zagrożenia powodziowego https://wody.isok.gov.pl/imap_kzgw/?gpmap=gpMZP,
  • w rozwiązaniach projektowych wymagany jest dobór odpowiednich materiałów i technologii wykonania,
  • przedsięwzięcie ze względu na swój charakter i lokalizację jest neutralne względem oddziaływań związanych z klęskami żywiołowymi jak np. susze, podnoszący się poziom mórz, sztormy, erozja wybrzeża i intruzje wód zasolonych.

 

  1. Usytuowania przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska
    i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:

a) planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na:

  • obszarach wybrzeży,
  • obszarach górskich – wymienionych w Zarządzeniu nr 18/2000 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia
    2 marca 2000 r. w sprawie ustalenia wykazu miejscowości zaliczonych do terenów podgórskich
    i górskich na terenie województwa świętokrzyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. Nr 13, poz.104),
  • na obszarach leśnych,
  • obszarach stref ochronnych ujęć wód- zgodnie Kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz informacjami zawartymi na stronie http://warunki.krakow.rzgw.gov.pl/imap/ zamierzenie usytuowane jest poza obszarami stref ochronnych ujęć wody,
  • obszarach głównych zbiorników wód podziemnych – w odległości ok. 3 km na północny zachód znajduje się Główny Zbiornik Wód Podziemnych Nr 409 Niecka Miechowska,
  • obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne – w przypadku ewentualnego odkrycia w trakcie prac ziemnych przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie,
    iż jest on zabytkiem należy: wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot, zabezpieczyć ten przedmiot i miejsce jego odkrycia przy użyciu dostępnych środków, niezwłocznie zawiadomić o tym Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a jeśli nie jest to możliwe Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz,
  • terenie parku narodowego, parku krajobrazowego, rezerwatu przyrody, obszaru chronionego krajobrazu – w odległości ok. 3,1 km na północny zachód znajduje się Miechowsko- Działoszycki Obszar Chronionego Krajobrazu. Biorąc pod uwagę zasięg i charakter oddziaływania inwestycji, nie przewiduje się wpływu planowanego przedsięwzięcia na ww. obszarowe formy ochrony przyrody;
  • obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt,
    ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci ekologicznej Natura 2000 - w odległości ok. 1,7 km na północny- zachód usytuowany jest obszar Natura 2000 Ostoja Kozubowska PLH260029. Biorąc pod uwagę lokalizację, zakres inwestycji, odległość oraz planowane rozwiązania na etapie realizacji i eksploatacji wskazane w pkt 1 lit. d nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na cele ochrony obszarów Natura 2000, w tym w szczególności: stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki, dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary Natura 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami.

b) planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest:

  • obszarze o znacznej gęstości zaludnienia – na początkowym odcinku droga przebiega przez teren zwartej zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej, biorąc pod uwagę informacje zawarte w Karcie informacyjnej nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziaływania w zakresie emisji hałasu, zanieczyszczeń powietrza,
  • w świetle obowiązujących przepisów Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
    z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Ramowa Dyrektywa Wodna), cele planowania i gospodarowania wodami mają zostać osiągnięte poprzez wdrożenie zadań zawartych w dokumentach planistycznych. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły zatwierdzonego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz.1911 ze zm.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1958) przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest:
  • w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych oznaczonej Europejskim kodem PLRW20009213989 nazwana Nidzica od Nidki do ujścia, zaliczonym do regionu wodnego Górnej Wisły. Status – silnie zmieniona część wód, ocena stanu – zły, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Przewidziano dla niej odstępstwo - przedłużenie terminu osiągnięcia celu do roku 2027 z uwagi na brak możliwości technicznych;
  • w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych oznaczonej Europejskim kodem PLRW200062139849 nazwana Szarbiówka, zaliczonym do regionu wodnego Górnej Wisły. Status – naturalna część wód, ocena stanu – zły, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Przewidziano dla niej odstępstwo - przedłużenie terminu osiągnięcia celu do roku 2027 z uwagi na brak możliwości technicznych;
  • jednolitej części wód podziemnych oznaczonej Europejskim kodem JCWPd PLGW2000114, zaliczonej do regionu wodnego Górnej Wisły. Charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym, niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym jest dobry stan ilościowy oraz dobry stan chemiczny.

Mając na uwadze charakter przedsięwzięcia oraz rozwiązania opisane w pkt 1 lit. d niniejszego postanowienia, planowana inwestycja nie stanowi zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.

 

  1. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionychw pkt 1 i 2:

Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu inwestycji i prac w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia. Uciążliwości, takie jak emisja zanieczyszczeń powietrza, hałas, powstawanie odpadów, występować będą z największą intensywnością w trakcie prac budowlanych i związane będą z pracą maszyn i urządzeń.

Poprawa stanu nawierzchni ograniczy uciążliwości w zakresie emisji hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Przedsięwzięcie nie powinno również negatywnie oddziaływać na środowisko gruntowo-wodne ani poszczególne elementy przyrodnicze środowiska.

Nie stwierdzono konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, ponieważ nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Analizując wpływ na krajobraz stwierdzono, że przedmiotowa droga stanowi część krajobrazu lokalnego, jest w niego wpisana i jednocześnie sama go kształtuje. Planowana przebudowa nie powinna mieć znaczącego wpływu na walory krajobrazowe oraz bioróżnorodność.

Uwzględniając lokalizację inwestycji w centralnej Polsce należy stwierdzić, że transgraniczne oddziaływanie na środowisko nie wystąpi.

Analizując lokalizację, zakres oraz parametry techniczne i planowany sposób realizacji inwestycji, w oparciu o art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tut. organ nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko.

 

 

 

Pouczenie

 

1.     Od niniejszej decyzji stronom służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy w Skalbmierzu w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

3. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. O udostępnianiu informacji  o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 247 z póżn. zm.) decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji art. 72 ust. 1.

 

 

Otrzymują:

  1. Inwestor: Powiat Kazimierski, T. Kościuszki 12, 28-500 Kazimierza Wielka
  2. Strony postępowania będą zawiadamiane o czynnościach administracyjnych w niniejszej sprawie poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu, na stronie internetowej urzędu oraz w miejscu planowanego przedsięwzięcia. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
  3. a/a

 

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Szymanowskiego 6, 25-361 Kielce
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul. Batorego 2, 28-100 Busko Zdrój
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni w Kielcach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
    ul. Robotnicza 5, 25-662 Kielce

 

W związku z faktem iż liczba stron postępowania przekracza powyżej 10 stosuje się przepis art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 735) w związku z art. 74 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.) podano do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń UMiG Skalbmierz, strona internetowa urzędu-BIP, w terenie-w miejscowości w której realizowane będzie przedsięwzięcie).

 

 

 

 

Załącznik do decyzji  Znak:IZP.6220.1.2021

 z dnia 10.08.2021r.

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008r.  O udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 247 z póżn. zm.) dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 0505 T Skalbmierz-Kózki-Przybenice-Głuchów-Podkamieńczyce od km 0+00 do km 1+405”.

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr Nr 0505 T Skalbmierz-Kózki-Przybenice-Głuchów-Podkamieńczyce od km 0+00 do km 1+405” na długości ok. 1,405 km polegającą na lokalnym dostosowaniu do wymaganych szerokości jezdni dla drogi klasy Z oraz wzmocnieniu konstrukcji drogi. Ponadto planowane przedsięwzięcie obejmuje remont istniejących chodników o nawierzchni z kostki brukowej, betonowej, po stronie lewej w km 0+000 - 0+452,50 i po stronie prawej w km 0+000 - 0+047, budowę prawostronnego pobocza o nawierzchni z betonu asfaltowego w km 0+053 0+280, budowę pobocza o nawierzchni z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, po stronie lewej w km 0+458- 1+405 oraz po stronie prawej w km 0+500 - 1+405, budowę pobocza o nawierzchni z betonu cementowego C16/20 w km 0+280-0+500  str. Prawa, przebudowę istniejących skrzyżowań z drogami podporządkowanymi - korekta wyłukowań, przebudowę skrzyżowania dróg powiatowych nr 0505T i nr 0500T w km 1+323, skanalizowanie skrzyżowania, renowację istniejących rowów przydrożnych, wyprofilowanie dna i skarp rowu, remont istniejącego przepustu drogowego fi 60cm, dł. 10mb (pod dr. powiatową nr 0500T w km 0+019).

Odwodnienie przedmiotowego odcinka drogi realizowane będzie powierzchniowo do rowów przydrożnych jak w dotychczasowym stanie istniejącym. W ramach inwestycji przewidziano odmulenie (renowację) istniejących rowów drogowych ziemnych oraz lokalne umocnienie dna i skarp rowów na odcinkach po stronie prawej w km 0+373-0+500, w km 1+285-1+340 , w km+345-1+405, po stronie lewej w km 0+458-0+488, w km 1+270-1+353.

Prace budowlane wiązać się będą ze wzrostem poziomu hałasu oraz emisji zanieczyszczeń
do powietrza, których źródłem będzie praca sprzętu budowlanego i środków transportu. Uciążliwości te będą mieć zasięg lokalny i ustaną z chwilą zakończenia prac. Przedsięwzięcie będzie realizowane  częściowo w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie.

Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny, ograniczony do terenu inwestycji i prac towarzyszących znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia. Uciążliwości, takie jak emisja zanieczyszczeń do powietrza, hałas, powstawanie odpadów,  występować będą z największą intensywnością w trakcie prac budowlanych i związane będą z pracą maszyn i urządzeń. Poprawa stanu nawierzchni ograniczy uciążliwości w zakresie emisji hałasu  i zanieczyszczeń do powietrza. Przedsięwzięcie nie powinno również negatywnie oddziaływać na środowisko gruntowo-wodne ani poszczególne elementy przyrodnicze środowiska.

Dla terenu inwestycji nie obowiązują zapisy miejscowego planu zagospodarowania
 przestrzennego. Zgodnie z kopią mapy ewidencyjnej z zaznaczonym obszarem oddziaływania inwestycji, przedmiotowa droga przebiega głównie w sąsiedztwie terenów rolnych oraz łąk ponadto w sąsiedztwie występują tereny rolne z zabudową, sady, tereny leśne, drogi.

Parametry drogi po zrealizowaniu inwestycji:

  • klasa drogi Z,
  • obciążenie ruchem KR-2,
  • prędkość projektowa 40 km/h.
  • Natężenie ruchu pojazdów oszacowano na 1120 poj./ d.
  • Inwestycja łącznie zajmie obszar ok. 2,15 ha.

 

Na terenie inwestycyjnym nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt
i grzybów oraz siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie. Realizacja inwestycji nie wiąże
się z koniecznością wycinki drzew. Przewidziano natomiast wycinkę krzewów, która prowadzona będzie poza okresem lęgowym ptaków lub poza tym terminem pod nadzorem przyrodniczym.

Przedsięwzięcie nie generuje bezpośrednich zagrożeń dla zdrowia ludzi.

W związku z powyższym, przebudowa będzie miała pozytywny wpływ na życie i funkcjonowanie okolicznych mieszkańców jak i mieszkańców całej gminy.

Podmiot udostępniający:
Urząd Miasta i Gminy Skalbmierz
Informację wytworzył:
Piotr Szota
Informację wprowadził:
Małgorzata Sagan
Data wytworzenia:
2021-08-10
Data publikacji:
2021-08-10
Data ostatniej zmiany:
2022-10-28
 
 

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2024-05-17 14:48:, zmian dokonał(a): pszmigiel

WCAG 2.0 (Level AA)